In de wijk Seghwaert en in Zoetermeer werkt de praktijk met diverse partijen samen: Erna de Goede, Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ), Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNFG) en is de praktijk campagnevriend van de campagne tegen dementie 'we zijn zelf het medicijn', de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij bekkenproblematiek en Pré- en Postpartum Gezondheidszorg (NVFB), de Nederlandse Vereniging voor Kinderfysiotherapie (NVFK) en de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Dieren (NVFD).

Erna de Goede

Met ingang van 2019 werken we samen met De Goede Fysiotherapie, de eenmanspraktijk van Erna de Goede. Haar belangrijkste specialisaties zijn manuele therapie en oncologische revalidatie. Haar praktijk is gevestigd aan de Appelgaarde 52 en aangesloten bij PONZ Zoetermeer en het Landelijk Netwerk Duizeligheid.
We verheugen ons zeer op de samenwerking.

SGZ

Onze praktijk is aangesloten bij de Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer (SGZ). Deze organisatie richt zich op het bieden en ondersteunen van eerstelijnszorg in Zoetermeer en Benthuizen. Voor onze fysiotherapeuten betekent dit een nauwe samenwerking met huisartsen, thuiszorg, maatschappelijk werk en andere hulpverleners, om zo een goede service aan de patiënten in de wijk te kunnen leveren. Een voorbeeld hiervan zijn de afspraken die we maken met de huisartsen over behandelprotocollen.

We zijn zelf het medicijn

Vanaf 2022 is de praktijk campagnevriend bij de preventiecampagne 'we zijn zelf het medicijn'. Een actie om het risico op het krijgen van dementie te verkleinen. Hierbij zijn drie factoren belangrijk: blijf nieuwsgierig, eet gezond en beweeg regelmatig.

Beweegregelmatig

Gezonde volwassenen in de leeftijd van 18–64 jaar moeten ten minste 150 minuten per week besteden aan een matig inspannende lichamelijke activiteit. Een andere mogelijkheid is om ten minste 75 minuten per week te besteden aan intensieve lichamelijke activiteit. Een combinatie van matig intensieve en intensieve beweging is ook mogelijk. Eén manier om aan de 150 minuten per week te komen is om vijf dagen per week 30 minuten te bewegen.

 
Tips voor voldoende beweging
  • Stap een halte eerder uit de bus.
  • Ga in de lunchpauze een eindje wandelen.
  • Laat de auto thuis en loop naar de winkels, of pak de fiets.
  • Neem liever de trap dan de lift.
  • Als je het grootste gedeelte van de dag aan een bureau zit, zorg dan dat je elke 30 minuten een pauze neemt om de benen te strekken.
  • Tuinieren, de ramen lappen en de auto wassen tellen ook allemaal mee als lichamelijke activiteit.
  • Doe thuis klusjes waarbij je moet tillen, dragen of graven.
  • Laat de hond wat vaker uit. Of die van de buren.
  • Als je jonge ouders kent, bied dan aan om met de baby te wandelen! Zo lever je een dubbele inspanning: terwijl je loopt, duw je de kinderwagen.
  • Sluit je aan bij een sportvereniging, of vorm een groep in de buurt om samen te wandelen, te voetballen of te tennissen. 
  • Neem een stappenteller en maak een sport van het aantal stappen dat je dagelijks zet.
  • Bezoek een yogaklasje, ga zwemmen.
  • Winkelen is ook bewegen. Wees creatief. Bewegen is gewoon goed op élke manier.

Behoud een gezond gewicht (BMI)

BMI staat voor Body Mass Index. Het is een formule die wordt gebruikt om te bepalen of iemand ondergewicht, overgewicht of een gezond gewicht heeft. In deze formule wordt jouw gewicht gedeeld door het kwadraat van jouw lengte. De uitkomst hiervan wordt de BMI-score genoemd. Personen met een BMI-score tussen 18,5 en 25 hebben een gezond gewicht, terwijl een score van 25 tot 30 duidt op overgewicht. Bij een score boven de 30 is er sprake van obesitas.