Patiënten met claudicatio intermittens (etalagebenen) hebben pijn bij het lopen door slagaderverkalking in de benen. Het is een veelvoorkomende aandoening, die vooral bij ouderen voorkomt.

Na een bepaalde afstand gelopen te hebben, moeten claudicanten stoppen met lopen door pijn in de benen als gevolg van zuurstofgebrek in de spieren. Na enige tijd wachten zakt de pijn en kan de patiënt weer verder lopen. Dit blijft zich herhalen. Mensen verbloemen hun klachten door net te doen alsof ze etalages kijken, daarom wordt de aandoening in de volksmond ‘etalagebenen’ of ‘de etalageziekte’ genoemd.

Looptherapie als oplossing is lange tijd onderbelicht gebleven. Toch adviseert de  huisarts of vaatchirurg vaak mensen met pijn bij het lopen om meer te gaan lopen. Dat gaat in tegen de logica van de patiënt, lopen doet immers pijn. Het gevolg is dat de therapietrouw gering is. Te vaak wordt daarom overgegaan tot een dotterbehandeling of een bypassoperatie.
Een goedkoper en veiliger alternatief is looptherapie onder begeleiding van een gecertificeerde fysiotherapeut. Uit onderzoek is bekend dat dit een goede en effectieve behandeling voor etalagebenen is.

ClaudicatioNetOnze praktijk is lid van ClaudicatioNet.

ClaudicatioNet is een netwerk dat patiënten, therapeuten en artsen met elkaar in contact brengt om zo de zorg voor claudicanten te verbeteren.

De eerste 37 behandelingen worden vergoed uit de basisverzekering.

Henk Zandbergen
De Claudicatio-fysiotherapeut in onze praktijk is Henk Zandbergen.